Goed begonnen is half gewonnen

18 september 2023 - Château-Salins, Frankrijk

Etappe 5: 83 kms & 796 hms

Slapen in een koninklijke kamer, betekent een kort bed en een  'krummelig' matras. Ondanks deze omstandigheden voel ik me wederom fit en fruitig. Aan een lange tafel zijn op diverse plekken bordjes en kopjes geplaatst. Vriendelijk wordt mij het hoofd van de tafel gewezen om te ontbijten.

Na 4 etappes merk ik dat mijn lijf om steeds meer voedsel vraagt en het lukt mij om een uur lang te ontbijten: croissants, baguette, meloen, druiven, kwark met musli, koffie, jus de orange, alles vind ik lekker en gaat op.

Vandaag een relatieve rustdag, want 83 kms is nog altijd vier uurtjes fietsen. Na het ontbijt besluit ik rustig aan te doen. Mede omdat ik met de dag handiger wordt in alles inpakken en aan de fiets hangen.

Aan Laszlo vraag ik of het mogelijk is om straks nog een kopje koffie te drinken. Enthousiast stelt hij voor om dan een petit dejeuner te doen, "Je lust nog wel een croissant toch?" Ja ik lust nog wel een croissant.

De fiets staat klaar voor vertrek en uiteindelijk heb ik nogmaals een uur petit dejeuner. Laszlo is 78 en druk met 'vanalles', zijn hele leven al. Volgens eigen zeggen heeft hij nooit tijd gehad voor vrouwen, want die willen ook 'vanalles'. Hij biedt nog een kop koffie met croissant aan en grapt dat hij nu maar één vrouw heeft waarvoor hij even moet zorgen en hij rent naar binnen. Nog één foto voor het château en dan roept toch écht die oprijlaan.

Het is een warme dag, 28° en ik zie nauwelijks mensen als ik door de kleine dorpjes fiets.
Opeens is er een braderie en een drukte van belang, ik merk dat een beetje leven in de brouwerij me goed doet. Ik verwacht niet heel veel van Charmes, maar als ik de grote brug over fiets, zie ik overal bedrijvigheid. Er is kermis, winkeltjes zijn open, er staat een rij voor de pinautomaat...fijn er is leven in dit dorp.

Snel douchen en boodschappen doen. Ik had rekening gehouden met het scenario: eten bij een pizzeria en adventure food als ontbijt, gelukkig is het anders.

En kennelijk ben ik volgens het spreekwoord 5 dagen bezig geweest met goed beginnen, want de helft van het werk zit erop.

Screenshot_20230918-203838~2IMG_20230917_075527591IMG_20230917_080832324IMG_20230917_125227744IMG_20230917_193049643

1. Johan Akkerman:
    19 september 2023
    Mooie foto's en een leuk verhaal. Sterkte en geniet verder